Skuteczny marketing szeptany

lipiec 13th, 2013

Czym jest marketing szeptany? Jest to wpływanie na decyzje klientów o zakupie produktów poprzez przekazywanie im informacji o plusach wynikających z zakupu danego produktu. Wbrew powszechnej opinii marketing szeptany to nie rozwija się tylko w internecie ale tak naprawdę każdy z nas wykonuje marketing szeptany w rozmowach ze znajomymi lub nieznajomymi o zaletach i wadach danego produktu, jednak nie każdemu za to płacą :) Tak, również wadach ale to już inna para kaloszy marketingu szeptanego ;)
W dzisiejszym wpisie skoncentruję się jednak wyłącznie na marketingu szeptanym w internecie. Każdemu z Was zdarzyło się zapewne przeczytać na jakimś forum internetowym lub pod jakimś artykułem na popularnym portalu opinię o jakiejś marce, jakimś produkcie, jakiejś imprezie itp. Zwykły użytkownik internetu w swojej naiwności wierzy, że te opinie to dobra wola innych jemu podobnych użytkowników, którzy poświęcają swój czas aby mu pomóc w dokonaniu dobrego wyboru lub też w wyrobieniu sobie właściwej i prawdziwej opinii. Nic bardziej mylnego. Większość tego typu opinii pisana jest właśnie przez specjalistów od marketingu szeptanego. Duże firmy wynajmują ludzi do tego typu pracy a Ci codziennie wyszukują różne dyskusje na forach, choćby zbliżone tematycznie do zlecenia dotyczącego danego produktu i udzielają się w nich. W zależności od wątku albo zachwalają dany produkt albo dzielnie odpierają zarzuty o jego wadach (dyskutując najczęściej z kolegami z branży pracującymi akurat po drugiej stronie barykady :) ). Rzadko kiedy specjalista marketingu szeptanego sam rozpoczyna dyskusje, to jest zbyt podejrzane. Jeśli jednak tak robi, zwykle z powodu braku już rozpoczętych dyskusji, to posługuje się do tego typu zadań odrębnym nickiem, czyli odrębnym kontem w danym serwisie. Inny login powinien oczywiście być dobrze ukryty i nie wzbudzać podejrzeń o powiązanie z głównym kontem marketingowca. Dlatego też używając tego zduplikowanego konta korzysta on z ukrywania swojego IP, co pozwala być nie rozpoznanym na pierwszy rzut oka.
Wbrew pozorom praca w marketingu szeptanym nie jest łatwa i prosta. Trzeba wykazać się wielką kreatywnością, sprytem i zwyczajnie inteligencją aby użytkownicy, którzy są coraz bardziej ostrożni jednak wpadali w umiejętnie zastawiane pułapki. Jakie są to pułapki, oczywiście nie zdradzę ;)
Sprawny marketingowiec potrafi sporo zarobić. Cieszy się zwykle przy tym sporą estymą na forach, które służą mu do pisania o produktach. Oczywiście udziela się na nich również w tematach nie związanych z pracą, co utrudnia namierzenie takiego gagatka.
No cóż, to tylko wierzchołek opisu pracy w marketingu szeptanym ale powinien dać pewien ogląd na ten coraz popularniejszy zawód. No i jest to kolejny dowód na to, że internet to jedna wielka iluzja. Kto nie pozna jej zasad będzie jej ulegał często, zupełnie nieświadomie a czasem też boleśnie (dla własnej kieszeni).

Leave a Reply



You must be logged in to post a comment.